Smartpånett – Med smarte bilder – Del 2

I første del av dette blogginnlegget var søkelyset på hva et reklamebilde egentlig er og hvilke punkter det er viktig å ha fokus på for at du ikke bare skal bli sett, men også bli husket. Har du ikke allerede lest den biten, så anbefales det, for å kunne se det store bildet etter å ha lest denne andre halvdelen. Nå setter vi fokus på blant annet hva du bør se etter når du velger profesjonell fotograf og hvordan du kan kutte kostnader ved behov.

Bilde fra et veldig godt samarbeide med Nord Universitet. Her stilte universitet opp med rekvisitter fra egen lab, kommunikasjonsavdelingen tok jobben med å skaffe akvarium og var tilgjengelige igjennom hele prosessen. Dermed kuttet vi kostnader og fikk gjort et avansert bilde på budsjett.

Store eller små bedrifter, alle har et budsjett å forholde seg til, så når dere har et begrenset budsjett til bilder, hva gjør dere da? Det beste du da kan gjøre er å kontakte en reklamefotograf, som da vil kunne gi deg veiledning på hvordan du kan få mest igjen for pengene. Vi har alltid budsjetter å forholde oss til, både store og små, så vi har erfaring til å kunne veilede deg. Den vanligste løsningen er å begrense antall bilder – tenk kvalitet foran kvantitet. Gode bilder er et resultat av et solid stykke arbeide, og ikke et magisk talent. Bilder skal planlegges, forberedes, gjennomføres og etterbehandles, så ved å kutte antall kutter man kostnad. Start med de bildene som er viktigst, og fyll på ved behov – det å bygge brand på noen få men gode bilder fungerer veldig godt! Mange bedriftsledere vil jo så gjerne vise frem alt dem har opparbeidet seg, men det er viktig å se det i fra kundens perspektiv – hva er interessant for dem? Om entreprenøren har 3 eller 10 lastebiler bryr dem seg ikke om, de vil sitte igjen med et inntrykk av at entreprenøren er solid og av hel ved, det kommer igjennom helt andre virkemidler. En annen mulighet for å kutte kostnader er å hjelpe til i forkant av fotograferingen. Er dere på utkikk etter en spesiell bil? Trenger dere et akvarium i bildet? Må dere ha tak i en hest? Har dere venner og bekjente som kan skaffe noe, så er jo det en mulighet fremfor å betale fotografen for å finne en løsning på det. Kan fotograferingen vente litt? Kan man unngå å reise? Men det viktigste er å ha en dialog med fotografen, kommer dere med et budsjett, så vil det som oftest være mulig å få til noe innenfor de rammene. Selv har jeg også en ordning hvor rabatter sluses til gründere og kulturlivet. Er det noen som har noe godt på gang og trenger litt vind i seilene, så forsøker jeg å strekke meg langt. Igjen, spør fotografen – kanskje kan dere gjøre en avtale om at dere får det kjempebillig mot at dere også bruker han i fremtiden også når økonomien blir romsligere.

Erlend Osnes like før karrieren virkelig tok av. Her så jeg en som hadde noe spennende på gang, og vi kom frem til en meget hyggelig pris for å gi han en showplakat som virkelig ble snakkis, både blant publikum og i stand-up miljøet.

Så, kan Onkel Tore eller noen du kjenner ta bildene? Bruker du en amatør til å pusse opp lokalene på jobb? Bruker du svigermor til å lage maten til julebordet? Helt sikkert ikke. Så hvorfor skulle du bruke en amatør på noe som skal videreutvikle bedriften din og sikre mat på bordet og tak over hodet. Det finnes så klart amatører der ute har tatt mange pene bilder, men en reklamefotograf skal ikke prestere nå og da, eller når man treffer på noe man kan ekstra godt. Vi skal prestere hver eneste gang, og gi alle våre kunder verdi for pengene, og ikke minst vi skal lage bildene som gir dere et konkurransefortrinn i et mylder av inntrykk. Det er man best rustet til å gjøre om man har utdannelse i ryggen og bruker 40 timer i uken på faget.

Men når dere da skal gå til fotograf, så er det ikke alltid så greit for alle å vite hva det er viktig å være forberedt på. Derfor tenkte jeg det kunne være greit å lage noen punkter med ting som kan være greit å tenke på, basert på min erfaring.

  • Se på portofolioen til fotografen! Forskjellige fotografer har forskjellig stil, og er flinke på forskjellige ting. Noen har et maskulint uttrykk, andre har et sarte uttrykk. Noen er gode på å montere sammen bilder, andre er flinke på å få frem følelser. Noen liker å ta mørke bilder, andre liker å ta lyse bilder. Noen spesialiserer seg og gjør kun matbilder eller arkitektur. Velg en fotograf som du føler deg komfortabel med uttrykket til – det er kjempeviktig! Selv om fotografen fint kan ta bilder av helt andre ting enn det som er i portofolioen, så kommer “looken” ofte til å være den samme. Altså ikke bestill A-HA og forvent deg Metallica, begge er flinke, men de gjør forskjellige ting.
  • Ønsker du å gi klare instrukser på hva du vil ha bilder av, vil du det skal være et samarbeide eller vil du bruke kreativiteten til fotografen fult ut? Uansett er det viktig med en god dialog underveis! Man kan sitte å snakke om de samme tingene på et møte, men se for seg to vidt forskjellige bilder inne i hodet. Bruk derfor moodboards eller inspirasjonsbilder i prosessen, det er uvurderlig for å dele samme visuelle ide. Selv har jeg også alltid møter med kunden i forkant, det gir oss muligheten til å kaste litt ball for å komme til den beste løsningen, og det gir en trygghet på at vi har en felles forståelse om hvordan oppdraget skal løses.

Moodboard til fotograferingen av platecoveret til Halvdan Sivertsen. Kun slik kan jeg være sikker på at Halvdan og hans byrå ser for seg det ferdige resultatet på samme måte som jeg gjør.

  • Tenk igjennom hva bildet skal brukes til, og hvilket format det skal være i. Når du har bildet foran deg, så kommer du plutselig på mange flere plasser du kunne tenkt deg til å bruke det, men da kan det være for sent. Blir bildet tatt i stående format og senere skal brukes på en Facebook-header, så kan du risikere å bare ha bilde av hodet til han ene på bildet. Vi forsøker å gi kundene så god kvalitet som mulig, da må vi komme så nært som formatet tillater. Beskjærer man for mye, så er det forskjellen på et kamera til 3000 kr og et til 300.000 kr.
  • De som har spesialisert seg på kommersiell fotografering og reklamefotografering er stort sett alle medlemmer hos Norske Reklamefotografer. Her finner du dem med mest erfaring i fra kommersielle jobber; rett og slett dem som vil få deg til å se best ut på bilder. Det krever et helt annet sett ferdigheter å få babyer til å se pene ut på bilder, enn å gjøre kommersielle bilder.
  • Bruk alltid kontrakt, det finnes en mengde med potensielle misforståelser. Hva er leveringstiden fra fotografering til du kan bruke bildene? Hva regnes som ekstraarbeid, og hva er prisen for dette? Følger bruksrettighetene med i prisen, eller må man betale for dette i tillegg? Hvor lenge har du rettighetene til bildene, og kan andre også bruke bildene? Det er alltid enklere å gre ut slike spørsmål og detaljer i forkant av oppdraget, og seriøse aktører ønsker alltid dette.
  • Spør spørsmål underveis om det er noe du lurer på! Har vi brukt et faguttrykk som kun en fotograf ville forstått? Lurer du på hvorfor vi har gjort de valgene vi har gjort? Kanskje handler det bare om å forklare hvilke grep man har gjort, eller kanskje har det faktisk skjedd en misforståelse – da er det greit å få tatt tak i det så tidlig som mulig. Det er ikke alltid så greit å vite underveis, bare se her: Ser du potensialet i halvferdige foto?

Et eksempel på mange forskjellige formater (røde streker) til sosiale medier og i digital annonsering. Til tross for god planlegging måtte bildet monteres i to forskjellige formater for å passe til absolutt all bruk.

Det å mene noe om et bilde er noe alle vil gjøre, rent subjektivt. Men i fotografiet er det veldig mange mekanismer og grep som utgjør forskjellen i mellom middelmådighet og suksess, og ved å ha kjennskap til disse, så vises ikke bare et bilde – det virker også. Igjennom dette innlegget har jeg forsøkt å gi ut et slags “starter kit” på hvordan du skal tolke et fotografi, og hva du skal se etter for å finne bildene som fungerer for din bedrift. Dette er jo først og fremst en oppskrift for de kommersielle bildene; de som skal generere salg på sikt og som gjerne blir repetert. Tommelfingerregelen er dess lengre et bilde skal brukes, og dess mer det syns, jo viktigere er det å få det profesjonelt utført. Det å ha fotograf på bildene som legges i Instragram-story, det er selvfølgelig normalt sett forbeholdt de virkelig store kjempene i forretningsverden.

Håper at dette innlegget levde opp til dine forvetninger, og dersom du har tilbakemeldinger etter spørsmål, så kan du sende en epost til foto@engmarkfotografi.no så skal jeg forsøke å svare så fort det lar seg gjøre.

Ønsker du mer informasjon om reklamefoto, så sjekk gjerne ut disse linkene:
Bli med fotografen på jobb
Hvorfor er bilder til en bedrift noe annet
Hvordan lages et reklamebilde