Splash

 

Som reklamefotograf brenner jeg virkelig for reklamebilder. Uansett oppdrag jeg får så begynner med en gang en tankeprosess som går natt og dag – hvordan skal jeg få denne bedriften til å skille seg ut. Hvordan skal denne bedriften vises blandt alle inntrykkene samfunnet gir oss. Hvilke verdier er det denne bedriften står for, og hvordan kan jeg kommunisere det. Hva er det slags budskap bedriften ønsker å formidle. Hvordan passer man på å ikke tråkke noen på tærne samtidig som man skal være spennende. Det er mange brikker som skal på plass for at det skal fungere, men til syvende og sist er det en ting som er viktigere enn noe annet – oppmerksomhet. Blir det ikke oppmerksomhet og blest rundt bildet så er det ikke så mange som orker å se på det. Og ser folk ikke på bildet, så hjelper det lite hvilke kvaliteter bildet har. Men samtidig er det også budskapet viktig. Hva skal du med det bilde som alle ser på, men som ikke selger et budskap? Fint om du skal ha det over sofaen hjemme, men ikke så fint om du kjøper dyre annonser, og leserne bare tenker fint bilde og blar videre.

Store bedrifter har ofte en egen markedsavdeling eller går igjennom et byrå som gjør en prosess på vegne av dem. Små og mellomstore bedrifter har ofte ikke den luksusen og går ofte direkte til fotografen. Ofte har også avgjørelsen om foto kommet litt brått på, og plutselig må dem ha bilder på kort varsel til annonse, hjemmeside eller reklamer. Det viktigste er å få noen bilder på plass, helst for lenge siden.

Kanskje den vanligste forespørselen jeg får direkte fra bedrifter er at dem ønsker 20-30 bilder og dem lurer på hva det vil koste. Dem er usikre på hva dem ønsker, men hjemmesiden/annonsen trenger i allefall bilder. De fleste har mest erfaring med fotografer fra de har møtt pressefotografer i jobbsammenheng eller turen med familien til familiefotografen. Da blir det helt naturlig å tenke at reklamefotografer jobber nogenlunde likedan, og forslaget er ofte å stikke innom en formiddag og knipse noen bilder som de kan bruke på web og brosjyrer.

Reklamefoto er noe helt annet, det er en investering som skal gi dere avkastning i form av flere kunder, mere salg, bedre synlighet og det skal bygge merkevaren. Bildene skal være en stor del av det som gjør at kundene husker din bedrift fremfor konkurrentens. Ja det koster noe mere å bruke en reklamefotograf fremfor en studiofotograf, men det er ikke penger som forsvinner. Det er en investering i gjennomarbeidede bilder og konsepter som skal gi bedriften din markedsføring som enkelt og greit gir økte inntekter. Det kan være fristende å spare penger på en ting som foto, hvor man må ha vært en del av en slik prosess tidligere for å kunne sette pris på viktigheten av det. Men visuell kommunikasjon og markedsføring er ikke rette posten å snu på kronene når tilbudet og konkurransen aldri har vært større. Kanskje en liten pekefinger, men det er oppriktig og ærlig ment. Reklame påvirker oss voldsomt, enten vi vil eller ikke.

Så hvilke tips kan være bra å ha tenkt på når man trenger bilder? Jo for det første få ned antall bilder. Tre virkelig gode bilder gir veldig mye mere enn hva tretti middels bilder vil gjøre. Nå om dagen får du ikke oppmerksomheten til potensielle kunder veldig lenge. Er du heldig får du to sekunder til å pirre nyskjerrigheten til noen før dem blar til neste siden i avisen, eller ser ned fra plakaten og sjekker Facebook. Ofte får du mindre tid.

Får du oppmerksomheten er det viktig at bildet forteller en historie. Et vakkert nordlysbilde vil fange blikket, men hva vil det si. Den kunden vil trolig ikke huske om logoen under bildet tilhørte en turoperatør i Lofoten, et hotell i Tromsø eller ishotell i nordsverige. Derfor er det viktig å ha en prosess bak bildene. Ikke lei inn en fotograf for å ta bilder, lei inn en fotograf for å skape bilder. Still med åpne sinn og være klar for en kreativ prosess, tenk utenfor boksen. Omtrent alle bedrifter som tar kontakt sier dem ønsker å fremstå som spreke, da er det også viktig å tørre å være nettopp det. Vær klar for noe annerledes rett og slett.

Men det viktigste tipset er nok å ha god tid. Det er slettes ikke alltid den første ideen er den beste. Jo bedre fotografen får gjort seg kjent med bedriften, desto bedre kan han lage bildene som sier de rette tingene og treffer den riktige kundegruppen. Og når ideen er på plass er det kanskje andre faktorer. Trenger vi noen med et spesielt utseende til bildet? Trenger vi å få tak på en spesiell bil? Ønsker man måneskinn i bildet? Tross alt består bildet av hva man putter inn i det.

Det handler om å skille seg ut. Vil du nå mange forskjellige mennesker så annonserer man ikke i den billigste avisen. Og vil man at annonsene på Facebook, annonsene i avisen, stillingsannonsen og hjemmesidene skal bli lagt merke til så bør man ikke kun se på pris når man skal velge fotograf. Det er lite som gir så mye oppmerksomhet som et spennende bilde.

Bildet på toppen er tatt for Høgskolen i Nesna. En skole som er annerledes, har nærhet til naturen og lærerutdanning. Også den prosessen startet med blanke ark og ble til en sprudlende og kreativ prosess som ga bilder som har gitt utrolig mye oppmerksomhet.

Jeg håper noen der ute har syntes dette var interessant og stiller litt ekstra inspirerte neste gang nye bilder blir tatt opp på et jobbmøte. Ta gjerne kontakt for en prat om hvordan en kreativ prosess kan løfte blikket mot dere. Tilbakemeldingene de siste årene har vært at mange har fått en aha-opplevelse om hva bilder kan være, noe jeg gjerne deler med flere.

Raymond

 

Se flere bilder fra Høgskolen i Nesna her;
http://www.raymondengmark.com/portfolio/hogskolen-i-nesna/
http://www.raymondengmark.com/portfolio/hogskolen-i-nesna-2/